INTERVIU: Predoiu: Accelerarea reformelor, singura cale pentru ridicarea sancţiunilor şi MCV

Mediafax

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, susţine, într-un interviu pentru MEDIAFAX, că singura cale pentru înlăturarea completă a perspectivei sancţiunilor şi ridicarea Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) este accelerarea reformelor.

Cătălin Predoiu afirmă, printre altele, că Parlamentul este suveran în hotărârile pe care le adoptă, dar într-o viitoare alcătuire constituţională, imunitatea parlamentară ar trebui limitată la exprimările şi opiniile politice, apreciind totodată că la sfârşitul lunii septembrie proiectele Codului penal şi de procedură penală ar putea fi înaintate Legislativului pentru adoptare.

Reporter: Domnule ministrul, cu câteva zile înainte ca raportul Comisiei Europene să fie dat publicităţii, în culise circulă drafturi, care consemnează faptul că, deşi merge greu, totuşi reforma în domeniul justiţiei avansează. Acum patru luni exista spaima că se va activa clauza de salvgardare. Credeţi că peste şase luni, în acest ritm, România va scăpa de Mecanismul de Cooperare şi Verificare, cum vedeţi că vom scăpa de monitorizare ?

Cătălin Predoiu: Progresele înregistrate în ultimele luni în domeniul justiţiei par să fi îndepărtat pentru moment aplicarea măsurilor de salvgardare stipulate în Tratatul de Aderare. Sper ca raportul Comisiei Europene, care va fi oficial publicat in 23 iulie, să confirme această evaluare. Este important ca voinţa politică în direcţia reformelor şi eforturile tehnice desfăşurate în ultima perioadă să continue. Singura cale pentru înlăturarea completă a perspectivei sancţiunilor şi ridicarea mecanismului de cooperare şi verificare este accelerarea reformelor.

Rep.: Documentul Comisiei Europene ar critica implicarea politicului în afacerile judiciare, acolo unde foşti sau actuali demnitari sunt urmăriţi penal. Din această cauză, europenii se întreabă dacă vor fi duse la «bun sfârşit» anchetele declanşate de Direcţia Naţională Anticorupţie. Cum comentaţi ?

C.P.: Autoritatea judecatorească şi-a manifestat din ce în ce mai mult independenţa în ultimii ani. Independenţa şi separarea puterilor în stat presupune şi echilibrul acestora. Parlamentul, la rândul său, este suveran în hotărârile pe care le adoptă.

Problema responsabilităţii şi a imunităţii ministeriale şi parlamentare a primit soluţii diverse în constituţionalismul modern şi contemporan. Doctrina constituţională modernă a dezbatut de asemenea de timpuriu subiectul. Putem cita, de exemplu, pe Benjamin Constant (scriitor şi om politic francez, una din marile figuri liberale ale tuturor tipurilor-n.r.), care făcea o remarcabilă analiză a subiectului la jumătatea secolului XIX. Într-o viitoare alcătuire constituţională, imunitatea parlamentară ar trebui limitată la exprimările şi opiniile politice. Ministerul Justiţiei va colabora bilateral cu ministerul francez omolog pentru redactarea unui proiect de reglementare privind responsabilitatea ministerială.

Rep.: Domnule ministru, Comisia Europeană, dar mai ales magistraţii români, aşteaptă Codul penal şi Codul de procedură penală. Când credeţi că vor fi trimise spre dezbatere în Parlament şi în ce perioadă apreciaţi că vor fi adoptate, având în vedere că ne aflăm în an electoral ?

C.P.: Proiectele de Cod penal şi Cod de procedura penală sunt în dezbatere publică. Suntem preocupaţi ca acest proces să fie continuat cu intensitate după vacanţa judecătorească. Am invitat atât magistraţii, cât şi celelalte profesii juridice să participe direct şi efectiv la dezbaterea publică a proiectelor de coduri. Comisia de redactare a proiectului de Cod de procedură penală colaborează cu experţi germani în cadrul unui program demarat la începutul anului 2007. Comisia se va întâlni cu experţii germani la jumătatea lunii august pentru a dezbate raportul acestora asupra proiectului. Sper să finalizăm dezbaterea publică asupra codurilor şi să le trimitem în Parlament la sfârşitul lunii septembrie.

Rep.: Ce priorităţi are Ministerul Justiţiei în perioada următoare ?

C.P.: Finalizarea dezbaterilor publice pe marginea codurilor, problema viabilităţii financiare şi logistice a sistemului judiciar, eficientizarea acţiunii administrative a ministerului, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, discutarea cu Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) şi Ministerul Public a unor soluţii de îmbunătăţire a cadrului legislativ al organizării justiţiei şi concretizarea acestora în proiecte de lege sau ordonanţe de urgenţă, sunt numai câteva probleme pe agenda prioritară a ministerului. În funcţie de conţinutul Raportului Comisiei ce va fi publicat în 23 iulie vom evalua agenda prioritară a ministerului.


Print Friendly, PDF & Email